PIERO GILI

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Prof. Associato Confermato

Membro Centro Interdipartimentale (R3C - Responsible Risk Resilience Centre)

+39 0110906854 / 6854 (DIMEAS)

Gruppi di ricerca Modellazione, simulazione e controllo di velivoli
Progetti di ricerca

Finanziati da bandi competitivi

  • AEROGENERATORE A ALTA EFFICIENZA VENTURAS, (data sconosciuta-data sconosciuta) - Responsabile Scientifico

    National Research

    Paesi coinvolti

    • ITALIA

    Enti/Aziende coinvolti

    • BLUE ENGINEERING S.R.L.
    • MINISTERO DELL'AMBIENTE E DELLA TUTELA DEL TERRITORIO E DEL MARE
    • SEMIA ENERGIA SRL
    • GT PROPELLERS S.N.C.
    • LUCCHI R. Elettromeccanica s.r.l.
  • Smart-ADAHRS - Piattaforma di sensori integrati per il controllo e la navigazione manuale ed automatica degli aeromobili, (2015-2015) - Responsabile Scientifico

    National Research

    Abstract

    Il progetto prevede la realizzazione di un prototipo e la sperimentzione in volo di un apparato avionico di nuova generazione per la misura e la stima dei parametri di volo. L'obiettivo ultimo dell'attività è la dimostrazione delle funzionalità e la definizione delle specifiche tecniche.

    Paesi coinvolti

    • ITALIA

    Strutture interne coinvolte

  • MAS_LAB - MULTIPURPOSE AIRCRAFT SIMULATION LABORATORY, (2010-2011) - Responsabile Scientifico

    Ricerca UE - (Progetti diversi)

    Vedi la scheda del progetto su CORDIS

    Abstract

    The tendency of the past to build and test in aeronautics has clearly been overridden by a very extensive simulation activity for many reasons, one of these being the risk associated to safety-critical or safety-related systems. Simulation in hence strategic to develop and test all the key aircraft elements, such as flight control systems, and is now being used effectively also beyond the design purposes, to conceive and evaluate mission strategies, for example, Humane-Machine-Interfaces or operational procedures. During the last decade, many commercial simulation environments and advanced software codes have been released and made available to research centers and industrial entities, which now share very powerful and versatile simulation tools. It is now possible to simulate very complex multi-variable multi-dynamic non linear aircraft systems in real time on a single personal computer. There are tools for testing, verification and validation of the related flight control systems and for automatic generation of executable codes, which comply with the main avionic standards (such as the DO-178B). The proposer research group has been using effectively all these tools extensively to develop flight simulators for rotary and fixed wing manned aircrafts as well as for lighter-than-air unmanned platforms. The group has developed a strong competence in all the activities related to interpretative dynamic simulation, advance control system design, software stress analysis, I/O interface setting and testing, as well as real-time validation. Moreover the group is now sustaining an extensive effort in developing a Matlab/Simulink framework for multi-purpose activities such as system and subsystem design, but also model-base reliability and safety analysis. All these technical competences as well as all the already available unclassified simulators will be made available for the MAS_Lab, to develop, validate and maintain the aircraft simulator object of this proposal.

    Paesi coinvolti

    • BELGIO
    • ITALIA

    Strutture interne coinvolte

    • Dipartimento di Ingegneria Aeronautica e Spaziale
  • ETF06 - INNOVATIVE SOLUTIONS FOR CONTROL SYSTEM, ELECTRIC PLANT, MATERIALS AND TECHNOLOGIES FOR A NON-CONVENTIONAL REMOTELY-PILOTED AIRCRAFT, (2007-2009) - Responsabile Scientifico

    Ricerca Regionale

    Paesi coinvolti

    • ITALIA

    Enti/Aziende coinvolti

    • Centro di Cultura per l'Ingegneria delle Materie Plastiche
    • PROPLAST - Consorzio per la Promozione della Cultura Plastica
    • NAUTILUS SPA
    • BLUE ENGINEERING S.R.L.

    Strutture interne coinvolte

    • Dipartimento di Ingegneria Aeronautica e Spaziale
    • Dipartimento di Ingegneria Elettrica
    • Dipartimento di Scienza dei Materiali e Ingegneria Chimica
    • Dipartimento di Ingegneria Strutturale e Geotecnica
    • Dipartimento di Elettronica
  • AERONAVE RADIOCOMANDATA MULTIFUNZIONE AD ALTA MANOVRABILITA' E CONTROLLABILITA', (2005-2008) - Responsabile Scientifico

    Ricerca Regionale

    Paesi coinvolti

    • ITALIA

    Enti/Aziende coinvolti

    • Regione Piemonte
    • POLITECNICO DI TORINO - AMMINISTRAZIONE CENTRALE

    Strutture interne coinvolte

    • Dipartimento di Ingegneria Aeronautica e Spaziale

Finanziati da contratti commerciali

  • Sviluppo sistema di bordo monitoraggio incendi, (2018-2019) - Responsabile Scientifico

    Ricerca Commerciale

    Paesi coinvolti

    • ITALIA

    Enti/Aziende coinvolti

    • Heliwest S.r.l.

    Strutture interne coinvolte

  • Studio preliminare di fattibilità di un generatore eolico di nuova concezione (turbo-aerogeneratore), (2014-2015) - Responsabile Scientifico

    Ricerca Commerciale

    Paesi coinvolti

    • ITALIA

    Enti/Aziende coinvolti

    • MANNI RESEARCH &amp
    • INVESTMENT SRL

    Strutture interne coinvolte

  • PROGETTO AERODINAMICO DI ROTORE PER AEROGENERATORE DA 60 KW, (2013-2013) - Responsabile Scientifico

    Ricerca Commerciale

    Paesi coinvolti

    • ITALIA

    Enti/Aziende coinvolti

    • SOREL S.R.L.

    Strutture interne coinvolte