PIERO GILI

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Confirmed Associate Professor

Member of Interdepartmental Center (R3C - Responsible Risk Resilience Centre)

+39 0110906854 / 6854 (DIMEAS)

Research groups Aircraft modelling, simulation and control
Research projects

Funded by competitive calls

  • STOPP - Strumenti e Tecniche di Osservazione della Terra in Prossimità e Persistenza, (2022-2024) - Responsabile Scientifico

    National Research

    Abstract

    Si tratta di un progetto di ricerca in cui il Politecnico svolge le attività di ricerca legate allo studio delleproblematiche connesse allo sviluppo delle nuove piattaforme di tipo HAPS (pseudo-satelliti) ed alla definizione delle architetture più adatte per tali piattaforme in relazione alle nuove tecniche di monitoraggio ambientale su scala locale basate sull’osservazione remota in prossimità (18-20 km di quota) e persistenza (settimane-mesi).

    Countries

    • ITALIA

    Institutes/Companies

    • CIRA S.c.p.A.
    • AGENZIA SPAZIALE ITALIANA - ASI

    Departments

  • AEROGENERATORE A ALTA EFFICIENZA VENTURAS, (unknown date-unknown date) - Responsabile Scientifico

    National Research

    Countries

    • ITALIA

    Institutes/Companies

    • BLUE ENGINEERING S.R.L.
    • MINISTERO DELL'AMBIENTE E DELLA TUTELA DEL TERRITORIO E DEL MARE
    • SEMIA ENERGIA SRL
    • GT PROPELLERS S.N.C.
    • LUCCHI R. Elettromeccanica s.r.l.
  • Smart-ADAHRS - Piattaforma di sensori integrati per il controllo e la navigazione manuale ed automatica degli aeromobili, (2015-2015) - Responsabile Scientifico

    National Research

    Abstract

    Il progetto prevede la realizzazione di un prototipo e la sperimentzione in volo di un apparato avionico di nuova generazione per la misura e la stima dei parametri di volo. L'obiettivo ultimo dell'attività è la dimostrazione delle funzionalità e la definizione delle specifiche tecniche.

    Countries

    • ITALIA

    Departments

  • MAS_LAB - MULTIPURPOSE AIRCRAFT SIMULATION LABORATORY, (2010-2011) - Responsabile Scientifico

    UE-funded research - (Progetti diversi)

    View project record on CORDIS

    Abstract

    The tendency of the past to build and test in aeronautics has clearly been overridden by a very extensive simulation activity for many reasons, one of these being the risk associated to safety-critical or safety-related systems. Simulation in hence strategic to develop and test all the key aircraft elements, such as flight control systems, and is now being used effectively also beyond the design purposes, to conceive and evaluate mission strategies, for example, Humane-Machine-Interfaces or operational procedures. During the last decade, many commercial simulation environments and advanced software codes have been released and made available to research centers and industrial entities, which now share very powerful and versatile simulation tools. It is now possible to simulate very complex multi-variable multi-dynamic non linear aircraft systems in real time on a single personal computer. There are tools for testing, verification and validation of the related flight control systems and for automatic generation of executable codes, which comply with the main avionic standards (such as the DO-178B). The proposer research group has been using effectively all these tools extensively to develop flight simulators for rotary and fixed wing manned aircrafts as well as for lighter-than-air unmanned platforms. The group has developed a strong competence in all the activities related to interpretative dynamic simulation, advance control system design, software stress analysis, I/O interface setting and testing, as well as real-time validation. Moreover the group is now sustaining an extensive effort in developing a Matlab/Simulink framework for multi-purpose activities such as system and subsystem design, but also model-base reliability and safety analysis. All these technical competences as well as all the already available unclassified simulators will be made available for the MAS_Lab, to develop, validate and maintain the aircraft simulator object of this proposal.

    Countries

    • BELGIO
    • ITALIA

    Departments

    • Dipartimento di Ingegneria Aeronautica e Spaziale
  • ETF06 - INNOVATIVE SOLUTIONS FOR CONTROL SYSTEM, ELECTRIC PLANT, MATERIALS AND TECHNOLOGIES FOR A NON-CONVENTIONAL REMOTELY-PILOTED AIRCRAFT, (2007-2009) - Responsabile Scientifico

    Regionally funded research

    Countries

    • ITALIA

    Institutes/Companies

    • Centro di Cultura per l'Ingegneria delle Materie Plastiche
    • PROPLAST - Consorzio per la Promozione della Cultura Plastica
    • NAUTILUS SPA
    • BLUE ENGINEERING S.R.L.

    Departments

    • Dipartimento di Ingegneria Aeronautica e Spaziale
    • Dipartimento di Ingegneria Elettrica
    • Dipartimento di Scienza dei Materiali e Ingegneria Chimica
    • Dipartimento di Ingegneria Strutturale e Geotecnica
    • Dipartimento di Elettronica
  • AERONAVE RADIOCOMANDATA MULTIFUNZIONE AD ALTA MANOVRABILITA' E CONTROLLABILITA', (2005-2008) - Responsabile Scientifico

    Regionally funded research

    Countries

    • ITALIA

    Institutes/Companies

    • Regione Piemonte
    • POLITECNICO DI TORINO - AMMINISTRAZIONE CENTRALE

    Departments

    • Dipartimento di Ingegneria Aeronautica e Spaziale
  • View more

Funded by commercial contracts

  • Sviluppo sistema di bordo monitoraggio incendi, (2018-2019) - Responsabile Scientifico

    Commercial Research

    Countries

    • ITALIA

    Institutes/Companies

    • Heliwest S.r.l.

    Departments

  • Studio preliminare di fattibilità di un generatore eolico di nuova concezione (turbo-aerogeneratore), (2014-2015) - Responsabile Scientifico

    Commercial Research

    Countries

    • ITALIA

    Institutes/Companies

    • MANNI RESEARCH &amp
    • INVESTMENT SRL

    Departments

  • PROGETTO AERODINAMICO DI ROTORE PER AEROGENERATORE DA 60 KW, (2013-2013) - Responsabile Scientifico

    Commercial Research

    Countries

    • ITALIA

    Institutes/Companies

    • SOREL S.R.L.

    Departments